יום שני, 6 בדצמבר 2021

אמנות מס

 

איך מנוסחות אמנות מס?

אמנם יש סוגים שונים של אמנות מס וגם הבדלים בין האופן שבו כל מדינה מתייחסת אליהן, אבל אפשר להצביע גם על מאפיינים משותפים. ראשית, התוחלת של אמנות מס תמיד חלה על בני אדם תושבי מדינה אחת, תושבי המדינות המתקשרות או שתיהן. שנית, יש הגדרה ברורה לגבי מיהו תושב. ללא הגדרה כזו, לא ניתן לעקוב אחר האופן שבו מיישמים אמנות מס וגם יהיה כמעט בלתי אפשרי להפיק מהן תועלת מבחינת הזכויות שהן מקנות.

עוד מאפיין משותף לסוגים שונים של אמנות מס הוא המטרה: מניעת כפל מס. מצד אחד, המדינות שבשטח שלהן מתבצעת פעילות כלכלית מבינות שהן צריכות לגבות מיסים. מצד שני, המדינות לא רוצות לפגוע באינטרס המסחרי והכלכלי של היזמים, החברות, הארגונים וכן הלאה. ספציפית בעידן הגלובלי של היום, אמנות מס הן הכלי היחיד שמאפשר לבטא הסכמה בין המדינות לגבי השאלה איזה מס ייגבה על כל פעילות עסקית ולאן בדיוק הוא יגיע.



איזה קריטריונים משפיעים על סוגים שונים של אמנות מס?

תחת סוגים שונים של אמנות מס ניתן גם לזהות מאפיינים משותפים שקשורים להיבט המשפטי. ברוב המקרים, הדגש הוא על האופן שבו בודקים מי נחשב לתושבי המדינות החתומות על אמנות מס ואיך קובעים את התושבות שלו.

בין היתר, מדינות שחתומות על אמנות מס יכולות להחליט שהן מבצעות מבחן תושבות ליחידים שהתושבות שלהם נמצאת בספק. במבחן כזה, בודקים מה מרכז האינטרסים החיוניים של התושב, באיזה מקום הוא נוהג להתגורר והאם יש הסמכה הדדית בין המדינות על הגדרתו כתושב של אחת מהן.

במילים אחרות, הדגש בניסוח אמנות מס הוא על ההסכמה. אם רוצים ליהנות מההסכמה הזו, צריך לעמוד בקריטריונים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה