יום רביעי, 16 באוקטובר 2013

לאחר המוות



חיים לאחר המוות במקורות היהודים
חיים לאחר המוות? לאיש אין באמת תשובה אמיתית לשאלה הכל כך מרתקת הזו, אשר מעסיקה כל כך הרבה אנשים ברחבי העולם כולו מאז תחילת האנושות, ועוד תמשיך להיות רלבנטית לעד. האמת היא כי יש מתקשרים רבים אשר מנסים ליצור קשר עם העולם הבא והם למעשה עושים את מה שכתוב במקורות היהודיים בין אם הם מכירים אותם או לא. הרעיון הוא שהנשמה ממשיכה לחיות אחרי המוות הגשמי של הגוף ובעזרת הנשמה יכול המתקשר ליצור קשר עם אנשים שהיו קרובים אליו. ביהדות גלויים רעיונות אלה מן הפסוקים המדברים ומתארים תופעה זו החל ממקורות המתארים את המת המוספד כשומע את ההספד שלו, וכי ההספד כולו נועד למת ולא למתאספים ליד הקבר, מכיוון שהמורשת שהשאיר בחייו תעזור לו לאחר המוות.
חז"ל אומרים כי שלושה ימים לאחר פטירת האדם – טסה הנפש מעל לגוף כדי להתחבר אליו. התייחסות זו מסבירה את המוות הקליני של האדם שבו נקבע מותו של הגוף וסוף לתפקוד המוח, אך כי האדם קם לתחייה חדשה שלושה ימים לאחר מותו ושואף להתחבר לאלוהים – בורא עולם, בצורת הנשמה המחפשת את הדרך.

סימוכין נוספים לחיים לאחר המוות
הסיפור הידוע ביותר בתורה אודות אדם שעלה השמיימה הוא אולי סיפורו של אליהו הנביא שעלה השמיימה במרכבת אש. סיפור זה טבע חותם עמוק על היהדות עד כי האמונה הרווחת היא שכדי להקים את בית המקדש השלישי צריך אליהו לחזור לארץ ולהכריז על המשיח על מנת שיתן את ההכשר לבניית בית המקדש. גם בספר חנוך שהתגלה במערות ים המלח, שהוא ספר חיצוני לתנ"ך, כתוב כי הוא עלה לשמים וחזר לארץ. עדויות אלה ורבות אחרות מן הכתבים היהודיים הזינו דורות של פרשנים והזינו את תורת הסוד היהודית – הקבלה.
תורת הקבלה והחיים לאחר המוות
הקבלה רואה בתורה כולה אלגוריה לחיים שאחרי החיים הגשמיים שלנו כאן בארץ. תורת הקבלה פיתחה מערכת סמלים הנשענת על פסוקי התורה ודרכם היא מנסה להסביר במילים ובחוויה את החיים לאחר המוות ומשמעותם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה