יום רביעי, 2 באוקטובר 2013

תפילה



האם תפילה משנה את האל או את האדם?

אין זה סוד כי עוד משחר קיומה, התלבטו החכמים באשר למעמדה של תפילה ביהדות. האם תפילה באה בעצם לגרום לאדם לשנות את דעתו של האל בסופו של דבר, האם לשם כך היא נעשית? הרי בתפילה יש דברי שבח והודיה לאל - ומצד שני גם קטעים בהם פונים בקשות ובתחנונים אליו. האם ניתן לצפות שהאל ייענה לבקשתו של האדם הפשוט? אין כל צל של ספק כי מבחינה זו, התפילה הציבה אתגר מסוים ללא כל עוררין. יחד עם זאת, חכמי ישראל לאורך הדורות הסבירו את המעמד הייחודי של תפילה ואמרו כי לא עבור האל היא נוצרה - אלא עבור האדם דווקא, שהרי האל כבר יודע את צפונות ליבו כך או כך.



מה תפילה עושה?

לפי חכמים כמו הרמב"ם, הרמב"ן והרב קוק, התפקיד של תפילה הוא בעיקר לרומם את נפשו של האדם, לגרום לו להבין את החשיבות שבעבודת האל, להבין כי עליו לציית לחוקי האל, ולקבל את כפיפותו ומרותו. נוסף על כך, תפילה היא גם אמצעי חינוכי חשוב מאד. היא מלמדת את האדם עוד משחר נעוריו כיצד פונים לא, ואת החשיבות אשר בקיום המצוות שהוא מסר. מכיוון שלאדם אין כיום שום דרך אחרת לתקשר עם האל, שכן עידן הניסים עבר וחלף מן העולם הזה - הרי שהיום דרך תפילה, יכול האדם ליצור כמעין קשר מסוים עם האל, ובדרך זו גם להדגיש ולחזק את אמונתו הפנימית. לכן גם, תפילה לא נאמרת לצורך מסוים או כאשר יש בעיה או קושי - אלא היא מתקיימת במועדים קבועים ביום, כחלק מעבודת האל.

אז מה משמעות המילים?

אז אם התפקיד של תפילה היא בסופו של דבר עבור האדם, מדוע בכל זאת יש שם פניות שונות לאל? החכמים סברו שיש לכך כמה מטרות - הדבר מקל על האנשים להתחבר לטקסט, הוא מסייע לבחורים צעירים לומר את התפילה, והמילים הללו שכביכול נועדו לאל – בעצם באות לחזק בעיקר את נפש האדם ואת אמונתו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה