יום שבת, 24 בנובמבר 2012

פטור מהצבא בישראל

שאלת עניין פטור מהצבא, עולה לא פעם ולא פעמיים. החוק קיים מזה 26 שנה ומביא את סיבותיו של פטור מהצבא בכמה אופנים. אופן ראשון מתייחס על פי הדין והשני והשלישי מתייחסים ,לעניין טעמי דת ומצפון ואפילו בעיות בריאותיות. מאמר זה יעסוק ברובו בסוגיית הפטור הצבאי .


פטור מהצבא, מי זכאי ?
כשאומרים פטור מהצבא במסגרת פנים משורת הדין, מתייחסים בעצם גם לעניין הסרבנים בפועל. בית המשפט העליון, קבע חד משמעית, כי לא סיבת הסרבנות צריכה להיות מוצדקת וזאת על מנת למנוע מכל אדם אחר ,לשרת נאמנה את המדינה. לא כל אדם זכאי לפטור מפאת סרבנות. על הסרבנות להיות בעלת סיבה. אם בעניין דת עסקינן, שהרי פטור מהצבא מתייחס לנשים שהגיעו לגיל 18 והגיע זמנן לשירות חובה. לרוב, נערות דתיות, מספקות את שירותן, באמצעות התנדבות בשירותי קופות החולים, בתי המשפט ואפילו בסיוע כזה או אחר, ברמה ההתנדבותית .

פטור מהצבא זכאים נוספים
נכון להיום, גם גברים המגיעים לגיל שירות חובה, מקבלים פטור מהצבא, במידה והם תלמידי חכמים או חרדים וכד'. נכון להיום, חוק וועדת טל, ניסה ומנסה לשנות את פני הדברים. החוק מדבר , על גיוס תלמידי חכמים לשירות חובה והפסק מתן פטור מהצבא במסגרות הללו. ללא פטור זה, קמים ומתגייסים נכון להיום, מרבית מתלמידי הישיבות והציבור הדתי ונותנים את תרומתם למדינת ישראל .

פטור מהצבא עקב סיבות בריאותיות
בין היתר, סיבה נוספת למתן פטור משירות צבאי, ניתן לסרבנים הנובעים מבעיה בריאותית כזו או אחרת. כשאדם ניגש לבדיקות ובמבדק עולה, כי הוא אינו כשיר לשירות צבאי, לא פעם, מעדיפים "לוותר", על שירותו וזאת על מנת שלא לסכן את חייו, בדרך כזו או אחרת . יחד עם זאת מי שרוצה בכל זאת לתרום למרות הפטור , יכול להתנדב לצבא ויתכן שרשויות הצבא יסכימו לקבלו לשירות על בסיס של מלול התנדבות לצה"ל. כך בעצם גם חלק מאלה שמקבלים פטורים משירות צבאי יכולים לקחת חלק בכל זאת במסלול הצבאי של מדינת ישראל .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה