יום שבת, 23 בפברואר 2013

אבחון לקויות למידה


אבחון לקויות למידה הוא כבר מזמן לא ביטוי גנאי כפי שאולי היה נראה בעבר הרחוק, ויש המעריכים כי לפחות שישים אחוז מכל תלמידי בית הספר עוברים אותו בשלב כזה או אחר במהלך הלימודים וזאת על מנת לשלול או לאמת חשד כי ילד כזה או אחר סובל מלקות למידה מסוימת אשר יש לטפל בה מבעוד מועד על מנת למזער את הנזקים שהיא עלולה לגרום לו בהמשך הדרך, מן הסתם. על מנת להיות יעיל ולזהות בצורה המדויקת ביותר את לקויות הלמידה אשר מהן אולי סובל הנבחן, הרי שעל אבחון לקויות הלמידה להיות רב תחומי ללא ספק או במילים אחרות, עליו להיות פסיכודידקטי.

היכן מבצעים אבחון לקויות הלמידה

אבחון לקויות הלמידה ניתן לבצע היום במגוון מכונים מקצועיים העוסקים בפסיכולוגיה יישומית ובאבחונים השונים. במידה ומדובר על אבחון לקויות למידה אצל תלמיד בית הספר, לפני שניגשים לביצוע האבחון, יש צורך בהמלצת היועצת הפדגוגית של בית הספר בו לומד המועמד לביצוע אבחון לקויות למידה.

מה כולל אבחון לקויות למידה

אבחון לקויות למידה המקיף ביותר יכלול אבחון משכל, כלומר אבחון של הפוטנציאל האינטלקטואלי של הנבחן, אבחון  דידקטי שמטרתו לבחון את יכולות קריאה, כתיבה, חשבון, אנגלית וגם את המודעות הפונולוגית שמשפיעה רבות על יכולות הלמידה. בנוסף, אבחון לקויות למידה מקיף כולל גם אבחון נוירופסיכולוגי, אשר בוחן את יכולות הקשב והזיכרון וגם אבחון אישיותי שמטרתו לבחון את התחום הרגשי של הנבחן. את ההיקף של האבחון קובעים על פי גילו של הנבחן ועל סמך המטרה שלשמה נערך האבחון.


מי מבצע אבחון לקויות למידה

חלק מהאבחון יעשה הנבחן בקבוצה ואת החלק האחר הוא יעבור בצורה אינדיווידואלית אחד על אחד עם הנבחן. את האבחון עצמו עורכים פסיכולוג התפתחותי ובוחן לקויות למידה אשר הוסמך על מנת להעביר אבחונים מסוג זה. מכיוון שקיימים כמה סוגים של אבחוני למידה כמו אבחון קשב וריכוז, אבחון פסיכודידקטי ואבחון פסיכודיאגנוסטי, כל אחד מהם נערך על ידי בוחן מתחום אחר, אשר עבר הכשרה מתאימה לביצוע האבחונים.

תגובה 1:

  1. תודה רבה על המידע.
    אני חושב שאבחון דידקטי הוא מאוד חשוב, לפי דעתי גם זה אחד הדברים שצריך להשקיע בהם כמה שיותר ולא ללכת לאבחון דידקטי בגלל המחיר.
    אבחון דידקטי פרטי יתן מענה טוב יותר ברוב המקרים וכאשר מונחת לפנינו טובת הילד אנו צריכים לעשות את הטוב ביותר.
    אני זוכר כאשר המורה של בני המליצה לי לעשות אבחון פסיכולוגי פשוט לא ידעתי איך להתמודד עם זה. חברים שלי אמרו לי לבדוק מזה אבחון פסיכולוגי לפני שאני נבהל. והבנתי שהאבחון הפסיכולוגי פשוט מוסיף לאבחון הדידקטי על מנת לבדוק האם בגלל הלקויות למידה יש לילד גם קשיים רגשיים והתנהגותיים.
    בכל מקרה לפי דעתי כדאי מאוד להשקיע באבחון ולקבל חוות דעת ממאבחנת פרטית ולא לחשב כמה כסף דבר כזה יעלה.

    השבמחק