יום שלישי, 17 באפריל 2012

ליקויי למידה


כל האמת על ליקויי למידה

אנשים המאובחנים עם ליקויי למידה אינם מצליחים להגיע להישגים המצופים מהם בהתאם לגילם ורמת המשכל וההשכלה שלהם. אין להם את היכולת להגיע לתוצאות המצופות מהם בתחומי החשבון, קריאה או הבעה בכתב. ליקויי למידה יכולים להפריע גם בביצוע פעולות בשגרה היומית אשר דורשות מיומנויות של כתיבה, קריאה או חשבון.

ליקויי למידה - דיסקלקוליה

ליקויי למידה מסוג דיסקלקוליה
באים לידי ביטוי בתחום החשבון. אנשים בעלי דיסקלקוליה מתקשים בהבנה של מושגים מתמטיים ואין ביכולתם לבצע לעיתים פעולות חשבוניות שנחשבות כפשוטות כגון חיבור, חיסור וחילוק. אנשים עם דיסקלקוליה לרוב אינם מצליחים להבין רצף של פעולות חשבוניות, השוואה בין כמויות והבנה של ערכים מספריים. בנוסף, הם גם יתקשו לפתור בעיות מילוליות שכן לא יהיו מסוגלים לתרגם בעיה מילולית לתרגיל חשבון הדורש חישוב.



ליקויי למידה - דיסלקציה

דיסלקציה מתקשרת אל ליקויי למידה בתחום של הקריאה. אנשים בעלי דיסלקציה אינם מסוגלים לבצע את התהליכים של קריאת טקסט הכוללים ארגון ועיבוד מידע. ליקויי למידה המתבטאים בדיסלקציה אינם מאפשרים לקרוא טקסטים באופן רציף ומהיר והסקת מסקנות לאחר הקריאה. דיסלקציה לעיתים יכולה גם להתקשר לקושי בשפה וחוסר מודעות לצלילים אותם אנו מפיקים בעת שאנו עושים שימוש באותה שפה.

ליקויי למידה - דיסגרפיה

ליקויי למידה מסוג דיסגרפיה באים לידי ביטוי בתחום של הכתיבה. אנשים המאובחנים עם דיסגרפיה מתקשים לכתוב טקסטים (אפילו כמה שורות), הכתיבה שלהם לרוב מאופיינת עם לא מעט שגיאות כתב ובדרך כלל לא ניתן להבין את כתב ידם. ברבים מן המקרים, ליקויי למידה מסוג דיסגרפיה מתבטאים בהפעלת לחץ ומשקל רב על כלי הכתיבה בו משתמשים, בניסיון להימנע מכתיבה עד כמה שניתן וחוסר התאמה בין היכולת המילולית להתבטא של אותו אדם  לבין ההתבטאות שלו בכתב. אנשים עם דיסגרפיה לרוב גם חווים קשיים במוטוריקה עדינה ובקושי בתפיסה חזותית.

ליקויי למידה באשר הם אולי לא ניתנים לריפוי, אך חשוב לדעת כי יש שיטות רבות המאפשרות לטפל בבעיות ולמזער את השפעתן על הסובלים מהן. גילוי בגיל צעיר מהווה אף הוא יתרון חשוב.

תגובה 1:

  1. תודה רבה על המידע.
    אני חושב שהמודעות העולה להפרעות קשב וריכוז וליקויי למידה היא מאוד חשבוה, הרבה מאוד ילדים סובלים מהבעיה ואינם מצליחים לממש את הפוטנציאל שלהם בצורה הטובה ביותר בגלל זה.
    אני כהורה לילד עם הפרעות קשב וריכוז נתקלתי בכל הבעיות הללו. בני היה מתקשה מאוד בלימודים ולא הצליח להתמודד עם מטלות פשוטות. המורה בהתחלה חשבה שהוא פשוט שובב ולא משהו אחר. ניסיתי לדבר איתו ולראות מה הבעיה ובסופו של דבר החלטנו לקחת אותו למאבחנת דידקטית. לאחר האבחון והכלים שאני ואשתי קיבלנו על מנת לעזור לבני, והכלים שבני קיבל על מנת להתמודד עם המטלות ראיתי כי בני משתפר מאוד בלימודים ומצליח לעשות את המטלות שקיבל לפעמים גם בלעדינו.

    השבמחק