יום שבת, 28 במרץ 2015

גילוי מרצון



כך תדעו האם מותר לכם לבצע גילוי מרצון

הליך גילוי מרצון מעוגן כנוהל עבודה מובנה ברשות המיסים כבר משנת 2005. ההיגיון מאחורי הנוהל הוא אפשרות לדיווח על הכנסות שטרם דווחו לרשויות המס, בתמורה לחסינות מהליך פלילי. הליך הגילוי מתאים לשורה ארוכה של אנשים, לרבות נישומים, עוסקים, יחידים ובעלי תפקידים בתאגידים שעברו על חוקי המיסים. בנוסף, ישנו נוהל חדש המהווה עדכון לנוהל הקודם ומחליף אותו. לנוהל החדש גם צורפה הוראת שעה המאפשרת שימוש בשני מסלולים מיוחדים התקפים לשנה אחת בלבד.
לא כולם יכולים לבצע נוהל גילוי מרצון והחוק קובע קריטריונים ברורים בהם האזרח נדרש לעמוד. הקריטריון הראשון והחשוב ביותר הוא כנות ותום לב. על הגילוי להיעשות מרצונו האישי של הנישום ולא לאחר שהוא כבר נתפס על ידי רשות המיסים. כמו כן, במהלך הגילוי צריך הנישום לספק לפקיד השומה פרטים על מלוא הכספים הלא כשרים.



מתי מבצעים גילוי מרצון?

יש עוד תנאים בהם חייב הנישום לעמוד על מנת לקבל אישור על הליך גילוי מרצון. תנאי אחד הוא שבמועד הפנייה לגילוי לא נערכה חקירה או בדיקה בעניין המבקש, ולא התקבל אף מידע רלוונטי הנמצא בידי רשות המיסים או כל רשות חוקרת אחרת. במילים אחרות, רשות המיסים אינה מאפשרת להפעיל את הנוהל אם כבר התחילה חקירה הקשורה לנישום. תנאי שני הוא שהמידע המופיע במסמכי הגילוי לא ייחשף קודם באמצעי התקשורת או במסגרת הליכי דיונים המתנהלים בארץ ובחו"ל.
התנאים המפורטים לעיל יכולים לעזור לאזרחים לדעת האם ומתי מותר להם לבצע הליכי גילוי מרצון מול רשות המיסים. לכך יש להוסיף את העובדה שניתן להגיש בקשה רק פעם אחת בחיים, למעט מקרי קצה כגון מצב רפואי קשה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה