יום שני, 30 ביוני 2014

חנינות



למה חנינות משמשות ומה הן מעניקות?
פעמים רבות, כשאנו קוראים על חנינה שניתנה לאדם מסוים, אנו בעיקר חושבים על כך שאותו אדם קיבל שחרור מהכלא. למרות זאת, חשבו להבין שתחום החנינות בישראל הוא מורכב פי כמה. למעשה, בקשות של חנינות יכולות להיות לא רק לסיום ריצוי הישיבה בכלא, אלא לעוד שורה שלמה של הקלות. כידוע, מי שמוסמך להעניק את החינה הוא נשיא המדינה - אף כי הוא עושה זאת, ברוב המכריע של המקרים, בכפוף להמלצות המחלקה לחנינות במשרד המשפטים.

אז מהן ההקלות האפשריות?
ראשית, כמובן שאפשר לבקש חנינות עבור קיצור תקופת מאסר. לעתים קרובות, במידה ומבקשים להמיר את תקופת המאסר באפשרות אחרת - כמו מעצר בית או ברוב המקרים - עבודות שירות למען הקהילה, הדבר יכול לסייע לאישור החנינה.



מצב אחר שבו אפשר להגיש בקשות עבור חנינה לנשיא, הוא המצב שבו נרצה לבטל קנסות. כידוע, הדין הפלילי יכול לקבוע לא רק עונשי מאסר - פעמים רבות הוא מטיל גם קנסות, בין אם ביחד עם עונשים או כעונש בלעדי. בעזרת חנינות, אפשר לבטל את הקנסות הללו.
לעתים קרובות, בדיני תעבורה תחת הדין הפלילי, נפסק כי רישיון הנהיגה שלכם נשלל ונפסל - לתקופה מסוימת או לצמיתות. בהגשת חנינות, אפשר לבקש לבטל את הפסילה.
אחד התהליכים המורכבים ביותר בעולם החנינות, הוא בקשה למחיקת רישום פלילי - לרוב לאחר שההליך הפלילי הסתיים והאדם שרושם את הבקשה אף שילם את חובו לחברה - אך כעת רוצה לפתוח דף חדש ונקי. כמו כן, רשאי הנשיא לקצוב חנינות ספציפיות של מאסר עולם, לפחות כשבע שנים לאחר תחילת ריצוי העונש.

איך מגישים את הבקשה?
בכדי להגיש חנינות, יש לפנת לגורם המתאים במשרד המשפטים. לצורך כך מומלץ להיעזר בעורך דין פלילי, בעל ניסיון בתחום, שיוכל לנסח את בקשתכם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה