יום שבת, 14 בספטמבר 2013

הנדסה גנטית



מהי הנדסה גנטית

אין כל צל של ספק כי הטכנולוגיה הולכת ומתפתחת בקצב גבוה ובצעדי ענק במגוון רחב מאד של תחומים בעולם כולו. אחד מן התחומים הבולטים ביותר הוא לא אחר מאשר הנדסה גנטית. הנדסה גנטית הינה תהליך ביוטכנולוגי חשוב ביותר, אשר במהלכו מוציאים מיצור אחד חומר תורשתי כזה או אחר, ומחדירים ליצור אחר. עושים זאת באמצעות בידוד גנים עם תכונות רצויות, ממקור של יצור חי כלשהו (בעל חיים, חיידק, צמח וכו'). גנים אלו מעבירים ליצור אחר. טכנולוגית הנדסה גנטית פותחת אשנב לפיתוחים מרחיקי לכת למדי בתחומים שונים כאלה ואחרים: בריאות, תזונה, סביבה, חברה ועוד. בין השאר, נרתמת ההנדסה הגנטית לפיתוח אמצעי הדברה מתקדמים נגד מזיקים בחקלאות.

יתרונות משמעותיים אשר קיימים כיום בתחום ההנדסה הגנטית

טכנולוגיית הנדסה גנטית פתחה ערוץ חדשני בפני החוקרים, בעל יתרונות משמעותיים לכל הדעות, אשר אינם אפשריים בטכניקות הטיפול המסורתיות עליהן הורגלנו עד זה לא מכבר:

א. הנדסה גנטית מאפשרת העברה של תכונות תורשתיות מיצור מסוים לחברו, בזמן קצר וביעילות. כבר בימינו אנו, לא קיים כבר הצורך בביצוע הכלאות גנטיות, תוך המתנה עד אשר הצאצאים יתרבו ויגדלו, ברירת הצאצאים המוצלחים, שמתאימים להמשך תהליך ההכלאות וכן הלאה, וחוזר חלילה.

ב. באמצעות הנדסה גנטית אפשר להעביר ליצורים גנים אשר מקורם ביצורים זרים (בקטריות, חיידקים, וירוסים, צמחים, בעלי חיים). בדרך זו, מקנים לאותם יצורים, תכונות אשר מקורם זר, וגורמים לתכונות אלו לבוא לידי ביטוי ביצור החדש, בצורה שהכי רצויה לנו. אותה יכולת של העברת תכונות מקבוצה אחת של יצורים לחברה, הגדילה משמעותית את "בנק הגנים", אשר עומד לרשותם של המטפחים והחוקרים. כך, נפתחה גם הדרך לביצוע מלאכותי של מה שלא יוכל לעולם להתרחש כדרך אגב בטבע.


חיסונים במזון

בימינו, נערכים ניסויים שונים בבעלי חיים ובצמחים, להם מס' מטרות: השבחת הרכבה התזונתי של התוצרת החקלאית; קבלת תנובה גבוהה למדי; הארכתם חיים של מוצרי מזון; והנדסת ירקות ופירות כך שיכילו חיסונים, אשר אכילתם אף תחסוך לנו את הצורך להתחסן בקופת החולים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה