יום ראשון, 29 בינואר 2017

תרחישי ייחוס



מהם תרחישי ייחוס?
תרחישי ייחוס מאפשרים לבנות תכנית היערכות לחירום. התכנית מגדירה תרחישים שונים שמולם נערך הארגון כדי להבטיח מענה אופטימאלי ולמנוע נזקים בלתי הפיכים. בחירת תרחישי ייחוס מתוך כלל התרחישים מתבצעת על פי קריטריונים קבועים. בראש ובראשונה, התרחישים נבחרים לפי מידת ההסתברות. ככל שמידת ההסתברות לתרחיש מסוים גדולה יותר, כך גם עולה הסיכוי שהוא ישמש לגיבוש תכנית היערכות לחירום.

עוד פרמטרים שמשפיעים על בחירת תרחישי ייחוס בתכנית היערכות לחירום הם עוצמת הנזק המשוער של התרחיש לפעילות העסקית והעלות להתמודדות איתו. כאן נכנסים למערכת השיקולים אלמנטים כלכליים. מטבע הדברים, לא ניתן להוסיף לתכנית היערכות לחירום את כל התרחישים הקיימים ולכן נדרש סינון גס. הסינון מתבצע על פי שילוב בין מידת ההסתברות, עוצמת הנזק והעלות הכספית.

שלבים במיפוי תרחישי ייחוס

במסגרת תכנית היערכות לחירום נדרשים אנשי מקצוע למפות תרחישי ייחוס. המיפוי מחייב נקיטת צעדים בסדר מסוים, כאשר המטרה הכללית היא לזהות גורמים מחוללי איום. לפי ההגדרה המקובלת, אירוע מחולל איום הוא כזה שמתחיל כאירוע בסיסי אך בסופו של דבר עלול לגרום לתגובת שרשרת ולנזקים רבים.


יש הרבה דוגמאות למיפוי תרחישי ייחוס בתוך תכנית היערכות לחירום. המיפוי עצמו מתבצע בין היתר על סמך ההבדלים בין נזקי מלחמה אזורית כללית לאסונות טבע, התייחסות לתרחישי ייחוס שהם חלק ממגיפה ופשיעה קיברנטית ועוד. ככל שהגדרת התרחישים נעשית בצורה מדויקת וטובה יותר, כך עולה הסיכוי להתמודדות מוצלחת עם האיום הנשקף.

עוד שלב חשוב במיפוי תרחישי ייחוס הוא ניתוח ההשלכות. כאן מנתחים לעומק ובצורה יסודית את ההשלכות של כל תרחיש. במסגרת ניתוח ההשלכות ניתן להכריע בשאלה עם איזה גורמים להתמודד קודם וכמה מאמץ להשקיע בשלילת כל תרחיש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה